Sådan bygges vores kørestole

Vores rammer til kørestole og håndcykler er fremstillet af aluminium 7020 (AIZn4.5Mg1), den stærkeste svejsbare aluminiumslegering, hvis stivhed overgår alle titaniumlegeringer. Denne legering anvendes typisk til armerede køretøjer, motorcykler og cykelstel. Kombineret med vores unikke Sigma Tubing Teknologi, der optimerer styrken under formningen af store rør med lille godstykkelse, opnås ultimativ stabilitet i form af ekstrem stivhed i forhold til vægt.

Som svejseform benytter Wolturnus udelukkende TIG (Tungsten Inaktiv Gas) svejsning kombineret med en argon/helium-blanding som beskyttelsesgas for at minimere korndannelsen under svejsningen. Dette er afgørende for at bevare materialets styrke.

Efter svejsningen varmebehandles rammen ved høj temperatur for at udligne de spændinger, der er opstået under svejseprocessen. Dernæst måler vi rammen og foretager eventuelle tilretninger for at sikre, at produktets endelige sporing bliver nøjagtig. Til slut hærdes rammen ved et nøje tilrettelagt temperaturforløb, der genskaber den fulde styrke i hvert eneste mikrogram aluminium.

Anodisering er en proces, der muliggør indfarvning og øger modstanden mod korrosion og overfladens hårdhed. I denne proces påføres aluminiumsoverfladen et lag aluminiumoxid, der med en relativ hårdhed på 9,7 er et af verdens hårdeste materialer (jf. Moh’s skala er diamant med en relativ hårdhed på 10,0 verdens hårdeste materiale, glas har en hårdhed på 5,6). Denne overfladebehandling skaber en uhørt slidstærk og vedligeholdelsesfri overflade, der på samme tid sikrer den ultimative korrosionsbeskyttelse og frembringer en indfarvet, holdbar, slag- og ridsefast overflade. Wolturnus anvender primært anodisering som overfladebehandling.

 

Ergonomi i kørestolen

Alle kørestolsbrugere ved, hvor vigtig en sund og komfortabel siddestilling i kørestolen er. En forkert siddestilling kan medføre skader og følgesygdomme og give unødvendige smerter og ubehag. Derfor udvikles alle Wolturnus kørestole med fokus på en god siddestilling. For at sikre en god siddestilling er det vigtigt, at der er plads til, at siddeknoglerne kan synke ned, samt at bækkenet bliver stabiliseret af kørestolens ryg og sæde. Det er vigtigt, at der ikke sker en fremadglidning (forskydningskraft) i kørestolen, da dette er en risikofaktor for at udvikle tryksår. Wolturnus kørestole er designet med et ergonomisk rammedesign, stropryg og -sæde, der giver mulighed for at finjustere kørestolen til at understøtte brugerens siddestilling samt give trykfordeling.

Ergosæde og stropsæde

Som udgangspunkt designes Wolturnus kørestole, så den bagerste del af sædet er flad, og den forreste del skråner opad. Det kalder vi et ergosæde. Ergosædet stabiliserer bækkenet i en opretstående stilling, da en korrekt vinkling af bækkenet mindsker risikoen for tryksår. Ergosædet kombineres altid med et stropsæde, som sikrer en god kontrol af bækkenet og optimal trykfordeling fra siddeknogler ud til lårbenet. Dermed mindskes trykbelastningen, og brugeren glider ikke frem i sin kørestol.

Når der er styr på siddestillingen, handler det om at vælge den rigtige siddepude, som har stor betydning for siddekomfort og risiko for udvikling af tryksår. Derfor foretager vi trykmålinger af alle de siddepuder, vi sælger. Vi ser en generel tendens til, at siddepuders effekt forbedres i kørestole med stropsæder, som er tilpasset efter brugeren.

kørestolslaboratoriet kan du læse mere om ergosæder, stropsæder og deres potentiale

Læs mere om vores siddepuder og trykmålinger her:  Pudekatalog_2015_v3.2_screen